2016. május 26., csütörtök

Engedéllyel rendelkező fizikai személyek - PFA-k kötelező formanyomtatványai


KÖTELEZŐ FORMANYOMTATVÁNYOK 2016-BAN

A Hivatalos Közlönyben megjelenő és folyamatos változásokat elszenvedő, vállalkozásokra, kis és közepes vállalatokra, engedéllyel rendelkező magánszemélyek kötelezettségeire vonatkozó, román nyelvű jogszabályok, meglehetősen komoly megpróbáltatások elé állítják olykor még a román ajkú vállalkozókat is, nemhogy a magyarokat, nehézkes, nyakatekert, könnyen félreérthető, specifikus szövegeik miatt. Azért, hogy minden székelyföldi és az egész országra kiterjedő gazdasági tevékenységeket folytató magyarajkú vállalkozóknak etéren is a segítségére lehessek, elkészítettem a Könyvelési nyílvántartásokra kiadott kötelezettségek magyar nyelvű változataát. Ezek az előírások 2016-ra érvényesek és a Pénzügyi Minisztérium 170/2015-ös számú Rendeletében jelentek meg. Azon kisvállalkozások számára kötelező érvényűek, amelyek egyszerűsített könyvelési nyilvántartást vezetnek.

Lássuk mire kell nagyon odafigyelni:

Mindenegyes engedéllyel rendelkező kisvállalkozónak kötelessége bizonyos nyilvántartási könyveket( regisztereket) vezetni, melyekben minden könyvelési műveletet, már a megalakulásuk pillanatától kezdve be kell írniuk. Ezeknek a regisztereknek a legfontosabb fajtáit ismertessük, melyek a PFA esetében nélkülözhetetlenek, mindegy, hogy milyen tevékenységi területen dolgoznak. Ezek a következők:



- Bevételeket és kifizetéseket tartalmazó napló – Registru-jurnal de încasări și plăți (cod 14/1/1/b)

- Leltárkönyv – Registru de inventar (14-1-2/b)

Ezen két fontos regiszter mellett a legtöbbet használt formanyomtatványok itt olvashatóak:

- Alapeszközök lapja – Fisa mijlocului fix (14-2-2)

- Számlatömb – Factura

- Árukísérő akta – Aviz de însoțire a mărfii (14-3-6A)

- Leltárívek – Lista de inventariere (14-3-12)

- Készpénz kifizetési nyugta – Chitanță (14-4-1)

- Valuta kifizetési nyugta – Chitantă pentru operațiuni în valută (14-4-1/a)

- Kifizetési/készpénzfelvételi akta – Dispoziție de plată/încasare către caserie (14-4-4)

- Fizetési lejstrom – Stat de salarii (14-5-1/k)

Megjegyzendő, hogy azok a PFA-s vállalkozások, amelyek egyszerűsített könyvelést vezetnek tetszés szerint használhatják a fenti összes pénzügy-könyvelési formanyomtatványt, annak függvényében, hogy működő tevékenységeiknek milyen specifikus elemei vannak, úgy, hogy ezek az információk tegyék lehetővé azon szükséges adatok ellenőrízhetőségét, melyek alapján a 170/2015-ös Rendelet által előírt kötelezettségek betartása könnyen megállapítható.

Abban az esetben, ha a kisvállakozás más jellegű tevékenységeket folytat, mint amilyenek például a mezőgazdaság, fakitermelés, szerencsejátékok stb, az ilyen tevékenységek esetében előírt és megkövetelt más formanyomtatványokat is használni kell, a fent említett 10 mellett.

Ezen kívül, az említett rendelet előírásainak megfelelően, ha a szőkség úgy követeli, az egyszerűsített nyílvántartást vezető személyek azokat a pénzügyi-könyvelési formanyomtatványokat is felhasználhatják, melyeket a 2643/20145-ös számú Rendelettel hagytak jóvá a Pénzügyi minisztériumban(Ordinul MFP nr. 2634/2015 ) vagy éppen más határozatokkal, utasításokkal, melyek a pénzügyi-könyvelési formanyomtatványok alkalmazására vonatkoznak. A rendelet alapján megemlítem itt az Alapeszközök kartonját – Fișa mijlocului fix és a Napos pénzügyi zárás jelentést – Raportul fiscal de închidere zilnică nyomtatványt, melyet a kasszaépek segítségével eszközölt napi bevételek, inkasszók felkönyvelésére használnak.

Amire még szinten következetesen figyelni kell, az nem más, mint a leltározás. Ez kötelező a tevékenység kezdetekor, minden pénzügyi év kezdetén, és a tevékenység megszűntetésénél.

Amennyiben a PFA-val rendelkező kisvállalkozó úgy akarja Egyedi ellenőrzési regisztert- Registru unic de control-t is tarthat, de az ő esetükben nem kötelező. Legalább is a 252/2003-as számú Törvény - Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control előírásai alapján.

Ezzel ellentétben azonban, azon PFA-s kisvállakozók esetében, akik alkalmazottakat is foglalkoztatnek, kötelező módon Alkalmazottak nyilvántartási regiszterét – Registru de evidență al salariaților-t kell tartaniuk, naprakészen kitöltve.

Az írásom elején említett két kötelező regisztert 10 évig kötelező megőrízni, míg az összes többi formanyomtatványnak a megőrzési ideje 5 év. Különleges intézkedés alá esnek a fizetési lajstromok (Statele de salarii), melyeket 50 évig kötelező megőrízni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése