2014. november 18., kedd

A számok és a pénzügyi köldökzsinór

Vállalkozói világunkban ritka, amikor a könyvelő és a tulajdonos zökkenőmentesen egyetért. A célratörő, önmegvalósító emberek általában úgy érzik, a könyvelőket azért találták ki, hogy amennyiben valahol valami jól működne, legyen, aki fékezze az előrehaladást. A nézetkülönbség onnan adódik, hogy a könyvelők az egzakt tudományok emberei, akik hajszálpontosan követik megvalósításainkat és naprakész információkkal szolgálhatnak arról, hogy miként áll vállalkozásunk, mert nagyszerűen bánnak a mindentudó számokkal. Számok és számítások nélkül pedig semmire sem megyünk. Az is igaz ugyan, hogy egy valamirevaló vállalkozónak rendelkeznie kell a megfelelő intuícióval, hogy legalább hozzávetőlegesen tudja megsaccolni a nyereséget vagy a veszteséget. De a számok alapján tudhatjuk meg igazán, hogy jó irányba vezetjük-e vállalkozásunkat. Éppen ezért minden célratörő, önmegvalósító egyénnek vagy vállalkozónak meg kell tanulnia a számok nyelvén beszélni. Ehhez a tudáshoz legkönnyebben úgy juthatunk el, hogy gyakran állunk szóba legnagyobb ellenfelünknek hitt szakembereinkkel, a könyvelőkkel. Ha azt akarjuk, hogy cégünk a lehető legjobban működjön, akkor jól meghatározott számadatokkal kell dolgoznunk és olyan könyvelőt csábítsunk vállalkozásunkhoz, aki nyilvántartásában egy lej eltérés esetén is képes órákat eltölteni, hogy a hónap végi zárszámadások pontosak legyenek.

Ezekben nincs helye a csaknemnek, sem pedig a körülbelülnek. Az 1997-es Vállalkozói útikalauz erről így ír: „Ha számadásunk szakmailag nem tökéletes és pontos, akkor tévútra vezet és ezzel kihúzzuk a biztos talajt üzletünk alól. Minél gyakrabban – lehetőleg kéthetente vagy havonta – készítsünk számadást és ne sajnáljuk az erre fordított időt…A jól működő szervezetekben sok közös vonás van. Döntő jelentőséget tulajdonítanak a pontos pénzügyi adatok kiszámításának és megértésének. Ismerjük meg vállalkozásunk paramétereit, mert ha nem, csődbe jutunk. És kész.” De nem elég elfogadni és hinni a számok fontosságában, a leglényegesebb számokra kell figyelni. Mindannyian hajlamosak vagyunk az eladási árakat, a munkabért, az áruértéket, valamint a nyereséget követni, de van egy szám, amelyről általában megfeledkezünk, ez a pénzforgalom, vagyis a pénzügyi köldökzsinór. Nagyon sok vállalkozásról tudunk, amelyek azért jutottak csődbe, mert megálltak a fejlődésben és vannak olyan vállalatok is, amelyek épp a túl gyors fejlődésnek estek áldozatául. Gyakran megfeledkezünk ugyanis arról, hogy az esetek túlnyomó többségében a vállalat összeroppanását a likviditási gondok okozzák. Ilyen gondok még akkor is bekövetkezhetnek, amikor profittal zárunk.

Figyeljük meg a következő példát: ha egy időszak végén eredményeink 10000 lej nyereséget mutatnak, de a különböző vásárlóinknak eladott, leszámlázott, de be nem vételezett kinnlévőségeink eléri a 15000 lejt, akkor máris 5000 lejjel vagyunk szegényebbek. És amíg pénzünket viszontlátjuk, egyfolytában csökken az értéke… Minden kezdő vállalkozónak igyekeznie kell János bácsi idevágó tanácsát követni: „Hocca, s nesze!” Ez annyit jelent, hogy határidőre leszállítjuk a szerződésbe vagy megrendelésbe foglalt termékmennyiséget, de kérjük azonnal a számla ellenértékét. Látszólag bonyolultak és bizonyos ideig kifürkészhetetlenek a vállalkozói érvényesülés gazdasági és pénzügyi folyamatai, hiszen az is megtörténhet, hogy kézzelfogható jövedelem megvalósítása ellenére egyetlen fityingünk sem marad. Bill Byrne ezzel kapcsolatban így vélekedik: „Sokak szeme előtt csak a várható nyereség lebeg, kevesen szentelnek kellő figyelmet a készpénzforgalomnak. Az első öt évben szinte csak akkor van esélyünk megállni a helyünket az üzleti életben, ha több figyelmet fordítunk a készpénzforgalomra, mint a nyereségre.” Mivel a vállalkozások zöme tőkehiányban szenved, amennyiben a fizetési határidőket számlától számláig állapították meg, még a megfelelő üzleti tapasztalattal rendelkező vállalkozásoknak is feltétlenül követniük kell a kiállított és be nem vételezett számlák rendezését. Még úgy is, hogy a fizetőképtelen ügyfelek áruban „fizetnek”, hiszen ebből hamarabb lehet pénzt csinálni, mint a semmiből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése