2014. november 18., kedd

Minőség, érték és nyereség

A közvetlen környezetünkben élő emberek, üzleti ügyeinkben érdekelt partnereink, a piacok áruszakértői és a népes fogyasztói csoportok az általuk érdekesnek tartott szolgáltatásaink vagy fogyasztási cikkeink alapján állapítják meg, kik vagyunk és ítélkeznek vállalkozói teljesítményünk felett. Számtalan üzletpolitikai trükköt bevethetünk annak érdekében, hogy szolgáltatásaink és termékeink értékesebbeknek tűnjenek, mint amilyenek valójában, de soha nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az az igazán értékes, amit a vásárlók is annak tartanak. Sokan hajlamosak azt hinni, hogy valaminek az értéke csakis az ár függvényében határozható meg, holott mi sem helytelenebb, ugyanis az értéket a minőség és az ár viszonya adja meg. Tévedés lenne tehát azt hinni, hogy minél magasabb egy termék vagy egy szolgáltatás ára, annál értékesebb. Világos azonban, hogy változatlan minőségi színvonal esetén nem állapíthatunk meg magas árakat, mert automatikusan csökkenteni fogjuk az értéket. Ha viszont az árakat változatlanul hagyjuk, de észlelhetően jobb minőséget biztosítunk, termékeink és szolgáltatásaink értékének növekedését érhetjük el.

Azt is mindig szem előtt kell tartanunk, hogy ha az ár és a minőség is azonos mértékben módosul, akkor az érték maga nem változik. Az ezzel kapcsolatban fellapozott szakirodalom szerint a legsikeresebb vállalatok és vállalkozások mindig a termékeik értékét tartják a legfontosabbnak. Innen adódik a sikeresség és hosszú távon ezek a cégek a legnyereségesebbek. Azok a vállalatok, amelyek azt nézték elsősorban, hogy mi mibe került, tiszavirág életűnek és kevesebb hasznot hoztak. Talán azért van ez, mert az eladónak nem a vásárló kénye-kedve szerint kell meghatároznia az árat. Amikor megszabjuk egy termék árát, ne azt mérlegeljük, hogy mibe került, hanem azt, hogy mennyit ér - olvashatjuk egy vállalkozói útikalauzban.


Akik kevesebb információval rendelkeznek a termékek és szolgáltatások minőségi kivitelezésének fontosságáról, de önmegvalósító vállalkozások indítását latolgatják, joggal tehetik fel a kérdését: milyen összefüggés van a nyereségesség és a termékek vagy szolgáltatások minősége között? Nos, elmondhatjuk: a nyolcvanas években végzett gazdasági felmérések és nyugati szakbizottságok által elkészített tanulmányok alátámasztják, hogy általánosan igaz a tény, miszerint közép- és hosszú távon azok a vállalkozások maradnak életképesek, amelyek magas színvonalú szolgáltatásokat és termékeket nyújtanak. Az érdekes az, hogy a magas minőségi színvonalú termékek és szolgáltatások előállítási ára nem minden esetben magas. És ez az, ami a termékek piacra dobása után fellendítheti vállalkozásunkat. Éppen ezért tanácsolhatjuk, hogy minden önmegvalósító kis- és középvállalkozó igyekezzen olyan minőséget biztosítani, mellyel elérheti a legmagasabb nyereséget és nyereségindexet, mert ez a boldoguláshoz vezető egyik legbiztosabb út. Ezen túlmenően nagy hangsúlyt kell fektetni az eredeti stratégia és a minőségteremtés folyamatos tökéletesítésére, továbbfejlesztésére és iparkodnunk kell, hogy minden nehéz helyzetben megtaláljuk a legjobb megoldást.

Ha befektetett pénzünket a lehető leggyorsabban szeretnénk viszontlátni, semmit sem bízhatunk a véletlenre, a magas nyereséget, mint ahogy a vállalkozást, úgy kell megterveznünk, hogy kifizetődő legyen. Willa A. Foster ezekkel kapcsolatban a következőket mondja: a minőség soha nem a véletlen műve, hanem az eltökélt szándék, az odaadó munka, az okos vezetés és a gyakorlottság eredménye. A minőség alapján derül ki, hogy jó úton járunk-e. Mindenképpen jó úton haladunk, ha nagyszerű ötleteink kivitelezésénél figyelemmel kísérjük azt is, ami vállalkozói berkekben élet-halál kérdése lehet – a megfelelő ár megszabása. Megtörténhet ugyanis, hogy hozzáfogunk terveink megvalósításához, előállítjuk a megálmodott terméket, hatalmas mennyiségeket forgalmazunk és ebből persze tisztes jövedelemre fogunk szert tenni. De ha rosszul állapítottuk meg eladási árainkat, ez minden, amit valaha is elérhetünk – ha van egy kevéske szerencsénk is. Amire összpontosítani kell, az a nyereség felhalmozódása.

A jó terméknek meg kell kérni az árát és nem kell mindjárt halálra ijedni, ha olyan árat vasalunk fel, melynek következtében felhalmozható nyereségre lehet szert tenni. Bill Byrne-t idézve: „Már évek óta figyelemmel kísérem a különböző iparágak üzleti életének alakulását. Ezalatt ritkán került az utamba olyan vállalat, amelyiknek a túl magas árai miatt fuccsolt be az üzlete. Viszont reggelig sorolhatnám azokat, akik maguk alatt vágták a fát, ami ugyebár kidőlhet, mert nem tudtak eligazodni a kiadásaikban és elképzelésük sem volt arról, hogy mekkora összeget kell kérniük.” Lehet ezek után mindenféle érvekkel helyeselni vagy cáfolni, hisz az átlagpolgár hovatovább szegényebb és nyomorultabb jobb sorsra érdemes honunkban, de annyi bizonyos, hogy aki hosszú évtizedeken át vásárolt kritikán aluli minőséget drága pénzen, ma már a szuper minőségért szívesen megadja a felárat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése